Íme a szappanopera második része, az évnyitón egy részét talán már megismertétek, ha pedig tanárok vagytok, nyilván úgy vagytok vele mint most én, aki nem tanárként is egyetlen egyet szeretne az első tanítási és ovis naptól: túlélni. Csak nektek jobban megvan rá az okotok, az én munkahelyem nem fordult fel fenekestül. A tankönyvesdi csak laza bevezető kocogás volt, stílusosan most a szekrényugrás következik - órarendek, kötelező, ám nem létező napközik, menzai tömeg rémült konyhás nénik asszisztenciájával. Apropó, nekik is több a munkájuk, ám még a jelképes béremelésbe se kerültek be.

A megemelt óraszám elvileg a tanárok belügye. De nagyon nem az: a tanárok kötelezettségeinek növelése szinte automatikusan növeli a gyerekek kötelezettségeinek növelését is, az elsősöknek is naponta öt órája lesz, a középiskolákról nem is beszélve. Hatévesek fognak fél kettőkor-kettőkor ebédelni (vagy akkor sem???), esetleg délután tornázni, mert máskor se idő, se hely. 

Ha a tanárok időbeosztása szinte megoldhatatlan logisztikai feladatokat fog adni (vajon programozók fognak megoldás-javaslatokkal előállni a dolog bonyolultsága miatt?) akkor többen jutottak arra a következtetésre, hogy már csak az óraszámok miatt is azok is az "egész napos iskola" vagyis a délutánra is áthúzódó tanórák rendszerére kényszerülnek majd, akiknek amúgy esze ágában se lenne ilyesmi. Mivel a gyereknek elvileg délután 4-ig kell tartózkodnia az iskolában mostantól (nálunk már azt jelentették be, hogy tanulási idő fél ötig, bár délután "rendes" óra nincsen), egy egyszerű fogászat, nyelvóra vagy edzés is iszonyú szervezés elé állíthat szülőt, oktatót, külsőst - az igazgató pedig nézegetheti az asztalára hulló "elkérős" kérelmet - a törvény megfogalmazása szerint egyelőre nincs korlátja annak, hogy a szülő felmentést kérjen a délutáni foglalkoztatás alól, nincsenek nevesített indokok (sarkítva az első "mintaszöveg"  már körbe is járta a magyar elektronikus médiát), de mi van, ha a matek, a földrajz, a nyelvtan kerül délután fél háromra, hogy a szaktanárra kiszabott óraszám és logisztika valahogy kikínlódható legyen? Adnak-e igazolatlant, ha mondjuk szemészetre vinném? És mi a csudát csinálnak egy rakás hetedik-nyolcadikossal, akik kegyetlenül tudnak bármit megbosszulni, ami szerintük fölösleges és értelmetlen?

A jó programokat kínáló iskolában amúgy eddig és maguktól is ott nyüzsögtek...de ahol nem voltak ilyenek, mostantól miért lennének, ha párhuzamosan a vízcsapból is az folyik, hogy többletforrás ezekre a tevékenységekre továbbra sem lesz?

 Arról nem is beszélve, hogy a tanár is ember - időnként beteg, temetésre megy vagy orvosi vizsgálatokra. Mivel fizetett túlóra nincs, "jófejségből" illetve "kötelességből" fogják a többiek helyettesíteni - már látom is a vasvillatekinteteket, ha valakinek van pofája először influenzásnak lenni, majd a nagymamája temetésére utazni az ország másik felébe. De mivel arra is van szabály, hogy mennyi lehet a maximális túlóra, az a helyzet is könnyen előállhat, hogy egy szimpla délutáni napközi-ügyeletet HÁROM emberrel kell megoldani, hiszen két túlóránál többje egynek nem lehet. Ezért külön visszajön valaki mondjuk fél négyre? Lófrál a városban, hiszen a "szabadidő" kevesebb, mint az utazási ideje hazáig, ábrándozni viszont sok, nem is beszélve arról, hogy hely sincs rá.

Ja és kedves szülők, azt tudjátok-e,  hogy a "napközis tanár" fogalma megszűnt, miközben a korábban jórészt önállóan jövő-menő felső tagozatosokat is szeretnék visszanyomni a "napközibe" amit most akár "egész napos iskolának" is hívhatnak, ha délutánra is kerül a "normál" órákból.  

(Félreértés ne essék, a tanulószoba, napközi lehetőségét és biztosítását helyesnek tartom: egyrészt mi nem vagyunk Svájc, ahol általában hazamennek ebédelni az ilyen korú gyerekek, hiszen a többség dolgozik - de miért kell kötelezni az önállóan otthon tanulni képes nagyokat, a nagyinál jobban koncentráló és többet evő kicsiket is a napközire, azzal a hivatkozással, hogy valóban vannak hátrányos helyzetűek, akiknek épp otthon nincsenek meg a megfelelő feltételek a tanulásra. Vagy az önálló, tanármentes tanulást is száműzzük a felsősök napirendjéből is? Ez kegyetlenül fog visszaütni középiskolában-felsőoktatásban....)

"Mindenkinek egységesen 26, és 32-ig dokumentálni kell: heti 2 értekezletre, heti 2 helyettesítésre, 2 meg akármire, mindenki találja ki magának. Aztán majd valami lesz. A lyukasórákkal együtt a legtöbben egy percnyi értekezlet nélkül is több, mint 32 órát lesznek bent."

"Most hallottam, hogy az egyik vidéki iskolában a jövő héten még nem lesz tanítás, mert még nincs elég tanár, nincs órarend stb. Máshol is vannak így?"

"Iskolaigazgatónk az évnyitón közölte, hogy csak a 7.-8. osztályos gyerekek szüleitől fogad el kérvényt a délutáni felügyelet alóli felmentéshez. Az ötödikes fiamnak kötelezővé tette a napkozit. Ma a nyolcadikos lányom azzal jött haza, hogy neki sem írhatok kérvényt, helyette az edzőjétől kell igazolás arról, hogy a délutánokat valóban edzésen tölti! Én ezt egyáltalán nem így gondolom....Ennek olyan szaga van, mintha az edzőnek több köze lenne a gyerekemhez, mint nekem! Szerintetek?"

"Nincs ebédidő eddig az órarend-tervezetben, enni a tízpercben lehet majd csak. Hogy hol, azt nem tudom, mert a menza befogadóképessége adott. Azt már megmondták, hogy pedagógus ott mostantól nem eszik..."

"Én az iskola konyháján dolgozom, mi a béremelésből is kimaradtunk. Múlt évadban 230-240 gyermek ebédelt 110-120 reggelizett,voltunk rá négyen,most csak ketten leszünk!Nagyon aggódom!"

 "Nálunk mindenkinek 24 órát. Nekem ez 22 tanóra, 1 szakkör és 1 fejlesztő. Van, akinél mind tanóra és van, akinél több a tanszoba és ilyenek. De: 5 tanár hiányzik a rendszerből, akiknek még nincs meghirdetve az állás, mert legfelül - akárhol legyen is az - még nem hagyták jóvá. 18 tanóra lóg a levegőben az én tárgyamból és vagyunk 9-en. Szóval, lehet hogy lesz ebből még 26 óra is.

"Ma péntek van, hétfő az első tanítási nap, és én tegnap délelőtt még nem tudtam kiket és hány órában fogok mire tanítani."

"Volt, ahol az is elhangzott, hogy minél több szülőt rá kell beszélni arra, hogy kérje el délutánról a gyereket, mert ha az összes gyerek ott maradna, azt az iskola nem bírná fizikailag, nincs elég óraszám és státusz (a héten már kiszámoltatta velük a KLIK, hogy mibe kerülne, ha a gyerekek az iskolában maradnának négyig, kiderült, hogy kellene még öt álláshely, természetesen erre azt mondták, hogy szó sem lehet róla ...)"

"És az órarend!.....ez lett a "kedvencem". Ekkor megszilárdult bennem az elhatározás, hogy valóban jó lesz a gyerekeimnek ha magántanulók lesznek!
Ugyanis:Első osztály, de nincs olyan, hogy ebédidő! Van az 5. órában egy sáv, amelynek a neve "Kulturális foglalkozás" Ennek keretében az osztály egyik része ebédelhet, a másik része - vagy csak páran - tehetséggondozásban vesznek részt.
Ezek után jön még a 6. és 7. óra, melyben van kötelező is (tesi, rajz, etika és technika) Így az órarend: hétfőn 7 óra, kedden 4 óra, szerdán 6 óra, csütörtökön 7 óra, pénteken 6 óra! NÓÓÓÓRMÁLIS?!!!!!!!!!!!!!
- Uzsonnázni még nem tudják mikor lehet
- választható foglalkozás között van az informatika, de mivel ez az egyetlen egy, ami választható, ezért alá kell(ene) írni a szülőknek, hogy hozzájárulnak a gyerekek infó órára való elviteléhez.
(megkérdeztem, hogy mi van ha a gyerek nem akar menni és nem is kéri a szülő. Válasz: úgyis mennie kell, mert az óra felénél cserélnek, ugyanis a tehetséggondozással van együtt. Meg kibírja azt a 20 percet a számítógép előtt..... Ezt neked demokrácia!)"

"Miről folyik a vita? Az új rendelet szerint nem csak az elsős gyerekeknek, hanem a nyolcadikosoknak is bent kell lenniük négyig. Eddig is volt napközi, de azt az alsósoknak igényelték a szülők. Volt tanulószoba, ha a pedagógus és a szülő szükségesnek tartotta, de mi az, hogy mindenkinek kötelező, még akkor ha az hátrányos számára. Hogy tudnak 13-14 éves gyerekek egy tanteremben 30-an felkészülni másnapra. Arról nem beszélve, hogy az amúgy is nehéz iskolatáska még nehezebb lesz, mert két nap könyveit kell vinni.  Ja és hol ebédelnek?"

"Nálunk az alsósok is átjártak 4 óra előtt a szomszédos zeneiskolába, ami egy másik iskola, nem a miénk, tehát elvileg ez is tilos lesz, hiszen a gyerekek nem mehetnek ki az iskolából. Az viszont kizárt, hogy az összes gyerek hangszeres és szolfézs órája 4-től legyen (mondjuk este 10-ig). Így nálunk az az alsós szülő is kérvényezni lesz kénytelen, hogy engedjék el a gyerekét, 4 óra előtt, akinek egyébként napközis a gyereke 4-ig, csak 2-3 között hegedű órája van. Izgalmas lesz."

"Arra ki gondolt, ha a termekben tanulószoba, napközi, szakkörök, korrepetálások stb. vannak (hiszen mi délután is dogozunk), akkor hol lesznek azok, akik mindezeken nem vesznek részt?"

"Adott egy alsós tanító, akinek van kb. 20 órája az osztályával egy héten. Nálunk van +5 ének + 5 óra testnevelés, így már 28-30 órája van a gyerekeknek 3 tanárral.Marad a tanítónak a 24-26 órából 4-6 órája, amit nem az osztályával tölt, mert nincs mikor. Helyettesíthet, ha épp beteg valaki, tart egy-egy korrepetálást óradíj nélkül. De lehet, hogy még mindig nincs meg a kötelező óraszám. Törvényszerű, hogy bekúszik a délutáni foglalkozásokba.

Nézzük a másik oldalról: van a napközis tanár. Bejön déli 1-re (bár ha minden nap 6 órája van a gyerekeknek, akkor ¾ 2-kor tud elkezdeni ebédeltetni.) Eddig fél 5-ig volt (utána ügyelet, felváltva), tehát max. napi 3 órát tud a gyerekekkel tanórai szinten foglalkozni, mivel a gyerekek zöme 4-kor hazamegy. Ez heti 15 óra. Marad neki kb. 8-10 olyan óra, amikor tanítani kéne, de nincs mikor és kit, + 6, amikor bent kell lennie az iskolában. Hogy mit csinál délelőtt vagy este 6-kor (és főként milyen teremben) egy napközis tanár az iskolában, hogy ezalatt hogy készül fel a másnapra, azt a fene sem tudja, de biztos meg lehet oldani.  Logikusan következik ebből, bár egyszer sem mondták ki, hogy vagy A) a napközis tanárnak csak egy fél állás marad fél fizetéssel (ilyen részmunkaidős napközisek eddig is voltak, de jellemzően nyugdíjasok, vagy nyugdíj előtt állók, esetleg GYED-ről, GYES-ről visszatérők vállaltak ilyen állást - a szerk.), vagy B) fel fogják számolni a napközit, egyáltalában nem lesz ilyen típusú tanár, és a délután gyermekmegőrzésre süllyed, akár 1-2 óránként váltakozó (épp máshol órát nem adó) tanárok felügyeletével, C) belekényszerítik az iskolákat abba, hogy átszervezzék az oktatási rendjüket, (hogy a napköziseket ne kelljen kirúgni), és egy osztályt két tanár vezessen úgy, hogy mindkettő ad le tanórákat délután négyig. Azaz egész napos iskolává kénytelen alakulni az is, aki nem akart, mert más pedagógiai szisztéma szerint tanítana."

„Álnaiv megjegyzés: Ma 8 órát dolgoztam az iskolában, holnap várhatóan ugyanennyit fogok, szerdán bent kell maradni szülői értekezletet tartani. Tartok tőle, hogy aznap 11 órát töltök aktív munkával, az összesen 27 óra. csütörtökön 5 órám van ugyan, de a 4. után megvagyok a 32 órával. Maradt a héten még 6 tanítási órám. Akkor azt már nem kell megtartanom? Másik észrevétel: Viszem kétnapos osztálykirándulásra az osztályomat, ez 48 óra. Valószínűleg magamnak kell kifizetnem az útiköltséget és a szállást is, hacsak a szülők meg nem szánnak.”

"Nem tudom igaz-e a hír, nem dolgozom pedagógusként. De elhatároztam, hogy az első szülői értekezleten garanciát kérek arra, hogy egy héten nem lesz több házi feladata a gyerekemnek, mint amit 3 óra alatt képes elvégezni. Ugyanis 3 órával lesz kevesebb tanórája az iskolában, mint ahány órát a férjem dolgozik a saját munkahelyén. nem értem, nem értem, nem értem....... sajnálom a pedagógusokat, és a gyerekeket is."

Eddig eszembe se jutott egyébként, hogy kivegyem a napköziből a gyereket, mivel mindketten dolgozunk, és kifejezetten szerettük és becsültük a nyugdíjba kergetett napközis tanító nénit (idén egyetlen lehetősége a 32 órás főállás lett volna, felsősökkel és "rendes" tanítással, külön kérvényezve...teljesen értem, miért nem kérvényezte), de ha a gyerek az első két hónapban rendszeresen lecke nélkül vagy hiányos leckével kerül elő fél öt után, akkor nyilván levonom a következtetést, veszek egy diákbérletet-és imádkozom, hogy a hetvenöt éves nagyi - mellesleg nyugdíjas pedagógus - ne legyen beteg.Hiába van nyugdíjban tíz éve, lehet, még ő sem ússza meg a közoktatás forradalmi újításait.

A papíron, amit adtak, az van, szeptember négyig adjam be a kérvényt, ha nem kívánom minden nap a gyereket négyig-félötig az iskolában tartani. Már most kéne tudnom, mikortól jár a gyerek angolra, úszásra, fogszabályozásra?? (egyik se indult még be, ahogy az iskolai szakkörök sem....), addig jósnőt, kristálygömböt vagy a suliba úgyis bevitt meditációt használjak? (bár ha lenne ilyen képességem, akkor a lottó ötösre utaznék, és meg is oldanék vele pár problémát, ha nem is rendszerszinten)

És nem, nem én kértem, hiába hivatkoznak szülői igényre.

Vakmacska

Források, a teljesség igénye nélkül:

http://oktpolcafe.hu/lacrimae-rerum-az-uj-tanevrol-2161/

http://www.osztalyfonok.hu/cikk.php?id=1261

http://infopoly.info/szulok/2013/08/28/bent-kell-lenni-4-ig-az-iskolaban/

http://nol.hu/belfold/allitolag_a_tarsadalom_igenyelte_a_kotelezo_delutani_iskolat?ref=sso

http://hvg.hu/velemeny/20130902_Szep_uj_tanev

Akiknek egész biztosan nem tetszik, és ennek hangot is adtak:

http://www.osztalyfonok.hu/cikk.php?id=1263

http://www.tanszabadsag.hu/blog/hivatlanul/

http://www.peticiok.com/tiltakozas_az_egesz_napos_iskola_ellen

További terhességgel, szüléssel és gyermekneveléssel kapcsolatos tartalmakat olvashatsz a Bezzeganya Facebook oldalán. Tetszik?