2012 szeptemberétől még csak az 1., 5. és a 9. évfolyamon lett kötelező a heti öt testnevelésóra, az idén szeptemberben pedig újabb évfolyamok csatlakoznak a rendszerhez. Fél évvel a mindennapos testnevelés bevezetését követően az Emberi Erőforrás Minisztérium oktatási államtitkársága értékelte az új rendszert. A dokumentum szerint „komolyabb problémák fognak mutatkozni a bevezetés további ütemeiben”, írja az [origo].

Ha mondjuk a testnevelés abszolút prioritás, minden más órát csak a tornafoglalkozások táblázatának elkészítése után igyekszünk beosztani, a fenti táblázathoz hasonlók megalkotása nem igényel akadémiai szintű kidolgozást igénylő erőfeszítést. Vegyünk egy egyszerű példát, nagyjából átlagos adottságú általános iskolával, készítsünk belőle alsós matekpéldát, vagy belépőszintű programozási feladatot.

A Háry János Fütyülője Általános Iskolában nyolc évfolyam van, évfolyamonként 3 db osztállyal. Az iskola egy sportudvarral és egy tornateremmel rendelkezik. Minden osztálynak naponta egy testnevelésórája van. Az alsó tagozat az 1-5. óra idősávot,a felső tagozat az 1-6. idősávot használhatja testnevelésórára. Készítsen beosztást, amely a lehető legkevesebb osztályteremben (alsósok) illetve folyosón (felsősök) megtartott testnevelésórát tartalmaz.

Alapszinten egy harmadikos, informatikai feladatként egy ötödikes röhögve oldja meg a számítást, mivel a négy alapműveleten kívül mást nem kell használni, de informatikában akár az összes verzió kidolgozható pár frappáns programsorral, a matekszakkörösök délután fél négy és négy közt simán összedobják, és még az uzsonnájukat is megeszik utána. Nehezítésként tagozaton ki lehet adni még a feladathoz, hogy az udvart csak szeptember-november, illetve április-június időszakban lehet beosztani, egy túrórudit akkor is elmajszol utána az elmés diák, ha félórát kap a megoldásra.

A tanulók által fejlesztett beosztás-verziók (egyet Macsek is gyártott, kb. 7 percet vett igénybe a művelet, az excelt kockás papírnak használva, az eredmény látható a fenti táblázatban) képezhetik a „rotálás” alapját, hogy ne minden héten ugyanazok kapják a termet, az udvart, míg mások folyamatosan szopnak a folyosón meg az osztályteremben.

Egy osztálytermet esetleg át lehet alakítani „kis tornateremnek”(anyám hajdani iskolája ezzel a megoldással élt a hetvenes években, pedig hol volt még akkor Hoffmann Rózsa), a mellékelt táblázat akkor annyiban alakul át, hogy az alsósok egy része nem a saját, padokkal zsúfolt termében „sportol”hanem valamiben, amiben legalább nem kerülgetsz bútorokat, és nem vered le labdával a dekorációt.  Ez esetben is marad egy rakás osztály, aki lábujjhegyen helybenjár a saját padja mellett, mert mozogni, ajjó.

A tábla mutatja, bizony a folyosó az első óra kezdetétől a hatodik végéig folyamatosan tornaóra-helyszín. Felsősökkel méghozzá, hiszen nekik nincs osztálytermük.  Esetleg rotálhatóak a kialakított „kis tornateremben”ugráló alsósokkal, ha a kamaszok dübörgése nagyon zavarja az angolórát vagy a fizikadolgozatot.

Átlagos infrastruktúrájú iskolában szopás van és kész. Több tornaterem,több udvari pálya, kerületi uszoda rendelkezésre állása esetén kisebb szopás, belvárosi, bővíthetetlen intézmények esetében nagy szopás. Majd lehet rá hivatkozni, amikor eladjuk az épületet valakinek.

Mindenesetre irtó aranyos, hogy most esettanulmányokkal bizonygatják ezt a négy alapműveletet és némi puzzle-készséget igénylőfeladványt, illetve annak kimenetét, már most, amikor a teljes körű bevezetés még a fasorban sincs. Elképzelem mi volna akkor, ha még deriválni is kéne hozzá, amit hajdan egy jobb műszaki szakközép átlagos diákjától is megköveteltek. Tudjátok mit, skacok? Hidat ne építsetek, mert vagy nem fog összeérni, vagy összedől, mikor ráfing az első veréb.

Ezzel együtt mozogni az jó, sportolni még jobb, abszolút támogatom én, sportoljék és tornázzon kicsi és nagy, kár, hogy a szervezett folyosónfutást egyiknek se nevezném.  A szünetekben megejtett, kevésbé koordinált folyosónfutás viszont az én időben szigorúan büntetendő volt, a cuccok levegőbe hajigálásával együtt, az ezeket kísérő verekedésről nem is beszélve. Pedig ma már a streetfight is sportágnak számít sok helyen. Az agytorna viszont úgy tűnik, nem az a sport, amit „odafent” túl sokan gyakorolnának. Küldjek matek-példatárat, vagy a logika fejlesztése céljából Füles magazint? Mert úgy tűnik, míg be nem futottak az első esettanulmányok, senki se zongorázta végig a fejében az erőforrások és az igények egymáshoz viszonyított, nem túl bonyolult táblázatát.

Vakmacska

További terhességgel, szüléssel és gyermekneveléssel kapcsolatos tartalmakat olvashatsz a Bezzeganya Facebook oldalán. Tetszik?